وبلاگ همه چیز

مشخصات بلاگ

فوبوس - یکی از قمرهای مریخ

شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۳۵ ب.ظ


فوبوس (مارس 1) نزدیکترین قمر به مریخ است. قمر دیگر مریخ دیموس (مارس 2) نام دارد که هردوی این قمرها در سال 1877 بوسیله آساف هال ستاره‌شناس آمریکایی کشف شدند. 

فوبوس یک شیء نامنظم کوچک با شعاع میانگین 11 کیلومتر است، و 7 برابر از دیموس سنگینتر است. نام فوبوس از یکی از خدایان یونان باستان به نام فوبوس گرفته شده است. فوبوس پسر آرس (مارس) و آفرودیت (ونوس) بود.

یک دور کامل آن به دور مریخ فقط 7 ساعت و 39 دقیقه طول میکشد. فوبوس از غرب مریخ بر می‌آید (طلوع می‌کند) و از شرق آن پایین می‌رود (غروب می‌کند). محدوده دمایی در فوبوس از 4 درجه زیر صفر (در قسمت روشن آن) تا 112 درجه سانتیگراد زیر صفر (در قسمت تاریک آن) می‌باشد.

عکسها و مدلها نشان می‌دهند که فوبوس ممکن است یک توده قلوه‌سنگ با پوسته نازک باشد. فوبوس هر صد سال به میزان 2 متر به مریخ نزدیک می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که 30 تا 50 میلیون سال دیگر به مریخ برخورد کند.


کشف فوبوس

فوبوس در 18 آگوست 1877 در ساعت 9:14 به وقت گرینوویچ بوسیله آساف هال در رصدخانه نیروی دریایی آمریکا در واشنگتن کشف شد. بعضی از مراجع روز 17 آگوست و ساعت 16:06 را زمان کشف فوبوس می‌دانند. هال همچنین دیموس دیگر قمر مریخ را در روز 12 آگوست سال 1877 و در ساعت 7:48 کشف کرده بود. نامهای فوبوس و دیموس توسط هنری مدن پیشنهاد شد. 


خصوصیات فیزیکی

فوبوس دارای ابعاد 27x22x18 کیلومتر می‌باشد. فوبوس به دلیل جرم و جاذبه بسیار کم دارای اتمسفر نیست. آن یکی از کم بازتاب دهنده‌های نور در منظومه شمسی است. شعاع متوسط آن 11.2667 کیلومتر می‌باشد. مساحت و حجم آن به ترتیب 1548.30 کیلومترمربع و 5783.61 کیلومترمکعب است. جرم آن 1.78 میلیارد بار کمتر از زمین است. دارای چگالی جرمی متوسط 1.876 گرم بر سانتیمترمکعب است. جاذبه سطح آن 0.0057 متر بر مجذور ثانیه است. سرعت فرار آن نیز 11.39 متر بر ثانیه است. سرعت چرخش استوایی آن 11.00 کیلومتر بر ساعت است. انحراف محوری ندارد و عدد بازتاب آن 0.071 است. دمای متوسط آن 54 درجه سانتیگراد زیر صفر است.


برگرفته از گروه تلگرامی مهندسی


هرگونه کپی‌برداری از مطالب این وبلاگ با ذکر نام وبلاگ به عنوان وبلاگ منتشر کننده آزاد است، در غیر این صورت متخلفین به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۲
سوران زوراسنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی